Udgivet i

MAXUS Euniq 6 bedst i ny Norsk test

MAXUS EUNIQ6 SUV præsterede bedst i NAF og Motor i sin rækkeviddetest!

Den helelektriske Maxus Euniq6 SUV præsterede bedst i sin sommertest i NAF og Motor onsdag denne uge med hele 10% mere end den opgivet rækkevidde.

Ingen kunne måle sig med Euniq6 SUV da NAF og Motor afholdt sin årlige sommertest onsdag d. 1. juni, hvor de testede den faktiske rækkevidde for elbiler under sommerlige forhold.

Helt sommerlige forhold var det godt nok ikke. Med skiftende vejr, regnbyer og mellem 7-15 grader, var de eksterne faktorer ikke optimale for at opnå den maksimale rækkevidde.

I testen konkurrerede bilerne primært mod sig selv om hvilken bil som kom nærmest den opgivet rækkevidde – den såkaldte WLTP rækkevidde. WLTP-standard er opgivet rækkeviddetal der er testet under optimale forhold, men det vides også at rækkevidden påvirkes af en række eksterne faktorer. Særligt temperatur påvirker rækkevidden.

Testruten gik fra Oslo via Lygnasæter, Gjøvik, Ringebu, Dombås, Hjerkinn, Folldal og så sydpå mod Venabygdsfjellet til Ringebu igen. Bilerne starter med fuldladet batteri uden forvarmning, fra et garagelokale på Vulkan i Oslo.

Da testen var slut, var det den nye Maxus Euniq6 SUV der leverede den bedste test. Bilen har en opgivet rækkevidde på 354 km, men gik over 388 km – næsten 10% mere end opgivet WLTP.

Af de i alt 31 elbiler som deltog i testen, var det kun 10 af bilerne der præsterede den opgivet rækkevidde. Rækkeviddetestens største negative afvigelse var på -20,2% fra opgivet rækkevidde.
Country Manager i Maxus Danmark, Steffen Vilstrup, er tilfreds med resultatet – men ikke overrasket.
– Vi er selvfølgelig meget tilfredse med disse tal. Vi oplever at mange bliver positivt overrasket over den faktiske rækkevidde på Euniq6 SUV, så dette stemmer overens med vores erfaringer. Dette viser også vigtigheden i at teste bilens rækkevidde før man køber ny elbil, og ikke ser sig blind på de tal der er opgivet fra producenten.

Stor, helelektrisk familiebil
Maxus Euniq6 SUV blev lanceret på det danske marked i maj 2022, og de første kundebiler er leveret. Bilen leveres med et 70 kWt batteri, 177 HK og et bagagerum der kan rumme 754 liter.

Eksteriøret har et stilrent og sporty design, med en typisk aerodynamisk el-front med ægte SUV-karakter. Bilen måler 4735mm i længden, 1860mm i bredden og er 1736mm høj. Akselafstand er på 2760mm og en frihøjde på hele 190mm.

Med andre ord – denne bil er stor.
-Skal du have en bil til samme pris må du ned i størrelse og hvis du skal have samme størrelse, må du op i pris – derfor er Maxus Euniq6 SUV unik, siger Steffen Vilstrup.
Han fortæller også at de har bestilt et stort antal biler, og at der er god tilgængelighed på biler året ud.

Om SAIC Maxus
SAIC Maxus (SAIC Maxus Automotive) er et van-mærke ejet af det kinesiske selskab SAIC Motors. SAIC Motor – eller Shanghai Automotive Industry Corporation – er producent og ejer af SAIC Maxus’ person- og varevogne, og er Kinas største børsnoterede bilproducent. I 2021 solgte de hele 5,8 millioner biler alene i Kina og har haft enorm vækst i de senere år. Virksomheden blev grundlagt i 1958 og er gået fra at være en traditionel industrivirksomhed til at blive en verdensomspændende leverandør af biler og mobilitetstjenester. På verdensplan rangerer SAIC Motors som den syvendestørste bilproducent og er kendetegnet ved at være en fremadrettet producent med fokus på udvikling og innovation.

SAIC Maxus blev grundlagt i 2011 og har været på det nordiske marked siden 2018. Siden da har mærket haft succes i alle de nordiske lande, og er blandt de bedst sælgende elbiler i de nordiske lande. RSA er i dag importør af Maxus til Danmark, Norge, Sverige, Finland, Polen, Island, Færøerne og Grønland.

MAXUS – ELECTRIFYING THE FUTURE